آموزش کامپیوتر،ترفند،عکس

بهترین و بروزترین ویلاگ کامپیوتر

آموزش کامپیوتر،ترفند،عکس

بهترین و بروزترین ویلاگ کامپیوتر

چگونه یک هارد دیسک خوب انتخاب کنیم؟

همانطور که در مقاله قبلی بیان شد یکی از مهم ترین اجزای سخت افزاری هارد دیسک است.ظرفیت هارد دیسک کاملا باتوجه به نوع کار شما ومیزان نیاز شما به ذخیره سازی داده ها انتخاب می شود .

در این مقاله به بحث پیرامون مطالب زیر می پردازیم:
ظرفیت هارد دیسک
دوهارد به جای یک هارد؟
سرعت هارد دیسک :
SERIAL ATA و IDE
تفاوت هارد دیسکهای SATA و IDE
SEEK TIME
اینترفیس
حافظه موقت (بافر)
تراکم ناحیه ای یا AREA DENSITY
صدا ومیزان گرما هارد دیسک
قیمت هارد دیسک ها

بهترین ظرفیت هارد دیسک ها ظرفیت بالای ۶۰ یا ۸۰ گیگابایت می باشد و بهترین سرعت هم ۷۲۰۰ دور دقیه (RPM) می باشد.هارد دیسک هایی که حداقل هشت مگا بایت حافظه نهان (CACH) دارند از کیفیت مطلوبی برخوردارند.هارد دیسک هایی که مدتی است وارد بازار شده اند و بر اساس استاندارد Serial ATA ساخته شده اند مدیریت راحت تری دارند و غالبا در سیستم های جدید نصب می شوند.
در کنار سایر ویژگی های هارد دیسک دو مشخصه بسیار مهم است که می توانید با در نظر گرفتن این مشخصات هارد مناسبی را انتخاب کنید .
این دو مشخصه عبارتند از :
۱٫ ظرفیت
۲٫ سرعت

ظرفیت هارد دیسک :
امروزه ظرفیت هارد دیسک ها بر اساس گیگابایت سنجیده می شود هر چه این عدد بیشتر باشد شما فضای بیشتری برای استفاده دارید و با اطمینان خاطر بیشتری به ذخیره سازی داده های خود می پپردازید البته پس از فر مت کردن (low level format و high level format )هارد دیسک
کمی ظرفیت کمتر نشان داده می شود. کسانی که در انجام امور گرافیکی و تهیه و تدوین فیلم هستند دغدغه بیشتری برای داشتن فضای زیاد دارند .

دوهارد به جای یک هارد؟
یک نکته پیرامون ظرفیت هارد دیسک ها وجود دارد و آن این که شما برای کارایی بهتر می توانید از دو هارد دیسک به جای یک هارد دیسک استفاده کنید مثلا به جای استفاده از یک هارد دسیک ۲۰۰ گیگابایتی می توانید از یک هارد ۸۰ گیگابایتی با یک هارد ۱۲۰ گیگا بایتی دیگر استفاده کنید .مزایای این کار به شرح زیر است:
۱٫ شما می توانید حافظه مجازی خود را روی هارد دیسکی که ویندوز بر روی آن نصب نشده تنظیم کنید .این باعث افزایش کارایی عمل پردازش در عملیات های سنگین می شود.
۲٫ شما می توانید با استفاده از اطلاعات یک هارد دیسک به راحتی به اطلاعات هارد دیسک های دیگر دست پیدا کنید .
شاید این یکی از دلایلی باشد که در سیستم های حرفه ای مثل DELL از دو یا چند هارد دیسک مجزا در کنار هم استفاده می شود.

سرعت هارد دیسک :
اغلب هارد هایی که امروزه در بازار عرضه می شوند سرعتی به میزان ۵۴۰۰ یا ۷۲۰۰ دور در دقیقه هستند که استاندارد می باشند و کیفیت خوبی دارند اما هارد دیسک هایی با سرعت کمتر از ۵۴۰۰ از سرعت و کارایی کمتری بر خوردارند.

SERIAL ATA و IDE

IDE استانداردی است که امروزه بیشتر از آن استفاده می شود و عمری حدود بیشتر از ۱۰ سال دارد اما serial ATA بسیار جوان است .در زیر به بیان خصوصیات SERIAL ATA و IDE می پردازیم.

تفاوت هارد دیسکهای SATA و IDE چیست؟
به نقل از میکرو رایانه :تکنولوژی دیسک سخت ( HARD DRIVE ) بر پایه پروسس موازی اطلاعات عمل می کنند و بدین معناست که اطلاعات به صورت بسته هایی به روشهاهی مختلف ( رندوم ) به باس اطلاعاتی فرستاده می شوند. اطلاعات از دیسک سخت در فاصله های زمانی کاملاً تصادفی می آیند و وارد باس اطلاعاتی شده و در نهایت به سمت مقصد نهایی می رود. IDE مخفف Integrated Drive Electronics می باشد همینطور که می دانید رابط IDE گاهی با عنوان ATAشناخته می شود که مخفف AT Attachment است.
این تکنولوژی از سال ۱۹۹۰ به عنوان استاندارد کامپیوترهای شخصی ( PC ) برای هارد دیسک ها بوده است و این زمانی بود که تکنولوژی مذکور جای درایوهای ESDI و MFM را گرفت یعنی زمانی که هارد دیسک ها به طور متوسط حجمی معادل ۲۰۰ مگا بایت داشتند. در سال ۱۹۹۰ اولین هارد دیسک یک گیگا بایتی وارد بازار شد و قیمتی برابر ۲۰۰ دلار در بازار آمریکا داشت. از آن پس تا کنون IDE تکنولوژی مورد استفاده بوده زیرا هارددیسکها را با قیمت پایین در اختیار مصرف کننده قرار می داد، جای کمتری می گرفت و سرعت مناسبی داشت.
همتای IDE در آن زمان SCSI ) که مخفف Small Computer System Interface است) بود. SCSI کمی از IDE سریعتر است اما بسیار گرانتر است. به علاوه احتیاج به خرید یک آداپتر است SCSI که ارزان هم نیست. به عبارت دیگر IDE بازار هارد دیسکهای کامپیوتر های شخصی را در انحصار خود گرفت. آنطر که به نظر می رسد کارخانه های معتبر حداقل یک تا دو سال دیگر به تولید هارد دیسکهای با تکنولوژی IDE ادامه دهند.
هارد دیسکهای IDE از کابلهای ریبون پهنی استفاده می کنند که در داخل کامپیوتر بسیار به چشم می آیند و مرتب کردن این کابلها در داخل کامپیوتر خود هنری است.
تکنولوژی هارد دیسک های ساتا ( SATA ) بر اساس پردازش اطلاعات متوالی)( سریال ) است. یعنی انتقال اطلاعات از هارد دیسک به باس دیتا و در جهت عکس به طور منظم و در دور ه های زمانی مشخص انجام می گیرد.
هارد دیسکهای ساتا از کابلهای ریبون با پهنای کمتر استفاده می کنند که برای کسانی که آن را اسمبل می کنند راحت است. این کابلهای نازک دارای کانکتورهای بستداری هستند که کار کردن با آنها را ساده تر می کند.
هارد دیسکهای ساتا اطلاعات را با سرعت متوسط ۱۵۰Mb بر ثانیه انتقال می دهند. اما مقاله های زیادی روی اینترنت در مورد هارد دیسکهای با سرعت ۳Gb در ثانیه خواهید یافت.( میکرو رایانه )

SEEK TIME
یکی دیگر از عناصری که در انتخاب هارد دیسک اهمیت فراوانی دارد زمان جستجو (SEEK TIME ) می باشد
این زمان بر حسب میلی ثانیه اندازه شده و معمولا به صورت میانگین بیان می شود..این زمان به این معناست که برای ما مشخص می کند که چقدر طول می کشد تاهد خواندن درایو بر روی صفحات عقب و جلو رفته و و اطلاعات را از آن بخواند یا ذخیره کند.در هارد هایی که سرعت ۷۲۰۰ دور بر دقیقه دارند اغلب این زمان یکسان و چیری حدود ۹ میلی ثانیه است.

اینترفیس
اینترفیس عامل دیگری در انتخاب هارد دیسک است:
تمامی کامپیوتر های دسک تاپ از اینترفیس موازی ATA استفاده می کنند. سرعت انتقال موازی در این نوع حدود ۱۰۰ و یا ۱۳۳ مگابایت در ثانیه است.که این سرعت انتقال افزایش کارایی در انتقال اطلاعات ندارند و به جای این از سریال ATA استفاده می شود هرچند در SATA ( سریال ATA ) داده ها به صورت بیت به بیت وارد می شوند اما سرعت خوبی را فراهم می کنند چرا که این نوع هارد ها قابلیت انتقال ۱۵۰ مگابایت در ثانیه را دارند . و این سرعت به زودی به مرز ۶۰۰ مگابایت هم خواهد رسید.

حافظه موقت (بافر) :
زمانی که سیستم در خواست اطلاعاتی را دارد هارد علاوه بر اینکه این اطلاعات را بازیابی می کند مشئولیت LOAD این اطلاعات برای بافر خود نیز دارد به این صورت که اگر دوباره از هارد اطلاعاتی خواسته شد .این اطلاعات که قبلا توسط هارد در حافظه پنهان LOAD شده است از طریق بافر قابل دستیابی است که این کار بر سرعت کار می افزاید .برای افرادی که کارهای گرافیکی مثل فوتوشاپ انجام می دهند بافری با ظرفیت ۸ مگابایت بسیار عملکرد خوبی را داراست اما برای کاربران عادی بافری با ظرفیت ۲ مگابایت ، نیاز کاربران را پاسخگو خواهد بود.ظرفیت این بافر با توجه به نوع هارد دیسک متغییر است.
این حافظه بافر در هارد دیسک های ATA به میزان دو یا شت مگابایت است ولی در هاردهای SATA بر اساس تغییر ظرفیت هارد این حافظه نهان تغییر میکند . در هارد های SATA با حجم های ۸۰ و۱۲۰ و ۲۰۰ گیگابایت این حافظه نهان ظرفیتی معادل ۸ مگابایت را داراست اما در صورت افزایش حجم هارد دیسک تا حدود ۲۵۰ گیگابایت این ظریت بافری به میزان ۱۶ مگابایت هم خواهد رسید.
این افزایش ظرفیت حافظه نهان باعث افزایش کارایی در حجم های بالا برای هارد دیسک ها می باشد.

تراکم ناحیه ای یا AREA DENSITY

تراکم ناحیه ای مقدار داده قابل ذخیره روی یک اینچ مربع از سطح مغناطیسی را نشان ی دهد.هرچه داده ها نزدیکتر و فشرده تر به هم قرار گیرند تراکم ناحیه ای بیشترخواهد بود . این اندازه بر اساس گیکابایت بر اینچ مربع سنجیده می شود.تراکم بالا نشانگر درایو های پر سرعت تر است به این صورت که اگر تراکم ناحیه ای را دوبرابر کنیم هد درایو برای خواندن یا نوشتن میزان داده یکسان بر روی صفحه نسبت به قبل از دوبرابر کردن تراکم ، تنها به حرکت در نصف صفحه را خاهد داشت که این عملا کارایی را زیادتر کرده و البته افزایش تراکم باعث کوچکتر شدن حجم هارد نیز می شود.

صدا ومیزان گرما در هارد دیسک
این دوفاکتور به ندرت مورد نظر خریداران است و کمتر کسانی حتی حرفه ای ها به این مهم توجه ندارند.بد نیست بدانیم گرمای زیاد هارد دیسک از کارایی مناسب هارد دیسک می کاهد و افراد عادی متوجه علت این مشکل نمی شوند

قیمت هارد دیسک ها:
یک نکته مهم که مد نظر بیش از ۶۰ در صد خریداران است قیمت هارد دیسک است. فروشندگان اغلب افراد را به ترغیب برای خریدن هارد های با حجم بالاتر می کنند اما این تفاوت قیمت ها بین تفاوت های ناچیز ظرفیتی بسیار کم است.با این حال همیشه آخرین ظرفیتی که توسط شرکت ها ساخته می شود دارای قیمت بالاتری در بازار هستند که به مرور زمان کاهش پیدا می کنند توصیه این است همیشه به دنبال هارد دیسکی با حجم بالا باشید اما نه آخرین ظرفیت اعلام شده زیرا قیمت های هاردهای جدید بسیار زیاد است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد